Norled har sikret seg en kontrakt med Fiskeridirektoratets Sjøfartstjeneste av en spesialdesignet hurtigbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Hurtigbåten kan gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.
Fartøyet vil bli utrustet med et firemotorsdriftssystem med et rensesystem for eksos som tilfredsstiller de høyeste kravene til utslipp.
«Vi er utrolig glade for å vinne frem med vårt konsept som har fokus på miljø, kvalitet og pris. Dette er første gang Norled designer og driver fartøy for Fiskeridirektoratet, men fartøyet har paralleller til våre mange hurtigbåter som også har hybridløsninger,» sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.
Spesialfartøyet skal brukes til kontroll av fiske, rydding av tapt fiskeredskap og innsamling av kystnære data. Fartøyet leveres med et stort lastedekk med løftekraner og vil i tillegg ha et laboratorium om bord. Lengden på fartøyet er 39 meter og toppfart er ca. 33 knop. Spesialfartøyet skal bygges av Oma Baatbyggeri, men eies og driftes av Norled. Det vil være operativt hele året. Leveransedato vil være første kvartal 2022.
Kontrakten gjelder for 10 år inkludert opsjoner.
Pressekontakt:
Cathrine Gjertsen, kommunikasjonssjef, Norled
cathrine.gjertsen@norled.no / 99492537