Norled ønsker MS “Frey” velkommen i flåten

Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.


-Den er en flott båt som sammen med søsterfartøyene som skal bygges vil bidra til å redusere utslippene betraktelig. Vi har hatt et godt samarbeid med Oma Baatbyggeri og har fått levert fartøyet etter planen, sier teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland.

MS «Frey» er en av tre nye lavutslippsfartøy som skal trafikkere i Florø-bassenget fra og med 1. mai 2024. Fartøyet har en moderne og universal utforming med stor salong og store vindusflater. MS «Frey» har plass til 72 passasjerer, samt 7 personbiler eller et vogntog. Det 30 meter lange fartøyet har også lasterom og kran.

Fartøyet er basert på Oma sitt kombikatamaran-konsept, men i motsetning til tidligere fartøy leveres MS «Frey» leveres med hybride batterielektrisk fremdriftsanlegg. Dette gjør at båten kan gå med nullutslipp av CO2 og 100 % elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere i Sogn. Vestland fylkeskommune og Skyss har gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.

Fartøyet er bygget i sjøvannsbestandig aluminium; et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke men lette byggematerialet er gunstig ved bygging av hurtigbåter. Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting og lossing av tunge vogntog.

I mai vil søsterfartøyet til MS «Frey» leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Også dette skal inn i rute i Sogn. Dette er to av tre fartøy som blir bygget til Sogn rutepakke 2 som Norled vant i 2021. Anbudet fra Skyss gjelder hurtigbåtdrift i Sogn og Fjordane fra 2024-2036.

Fakta:

MS «Frey»

Lengde: 30 meter

Kapasitet: 72 passasjerer. 7 personbiler eller 1 vogntog.

Fremdrift: hybrid: batterielektrisk eller dieselelektrisk

Servicefart: 22 knop